Event Industry Latest Updates

Posted on 18 maart 2015

Drie tips voor het realiseren van een uitmuntende mobiele betalingservaring

Mobile Commerce

Op 12 maart presenteerde Adyen met Loods5 unieke inzichten in hun mobiele betalingsstrategie. Als aanvulling hierop deelt Adyen nog eens drie tips voor het realiseren van een uitmuntende mobiele betalingservaring.
 

Drie tips voor het realiseren van een uitmuntende mobiele betalingservaring
Nu steeds meer mensen overstappen op mobiele apparaten, duiken er voortdurend nieuwe patronen op in ons internetgedrag. Zo kiest een groeiend aantal klanten ervoor om betalingen uit te voeren vanaf hun mobiele toestel. Volgens de onlangs gepubliceerde Mobile Payment Index van Adyen vindt meer dan een kwart van alle wereldwijde internetbetalingen inmiddels plaats vanaf mobiele apparaten. Bedrijven kunnen op tal van manieren profiteren van deze verschuiving naar mobiele betalingen. Hieronder delen wij drie minder vaak gehoorde tips die uw bedrijf daarmee kunnen helpen.

1. Ken uw klant

Veel bedrijven zijn momenteel bezig met het stroomlijnen van betalingen binnen apps en proberen ervoor te zorgen dat hun website is geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. Dat is een stap in de goede richting, maar het kan de moeite lonen om verder te kijken dan uw mobiele website en u af te vragen langs welke andere kanalen u consumenten kunt bereiken. KLM maakt bijvoorbeeld gebruik van Twitter en Facebook om te reageren op verzoeken van klanten om upgrades, vluchtwijzigingen en aanvullende diensten. De luchtvaartmaatschappij kan hier direct op reageren door een link naar zijn betalingspagina toe te zenden. Dit is een slimme manier om niet alleen de verkoop van aanvullende diensten te stimuleren, maar het biedt klanten ook toegevoegde waarde: u toont zich hiermee bereid om met hen te communiceren via de kanalen die hun voorkeur genieten.

2. Ken uw branche

Een nieuwe trend in sectoren zoals de detailhandel, gamingsector, ticketverkoop en digitale goederen is om gebruikers een volledig mobiele, oftewel ‘mobile first’-ervaring aan te bieden. Een dergelijk mobielgerichte aanpak vereist echter inzicht in de manier waarop uw klanten hun mobiele toestellen gebruiken.

Maken de meeste van uw klanten bijvoorbeeld gebruik van tablets of smartphones? En voor welk doel? Is het om informatie te verzamelen, of om aankopen te doen? Uit de laatste editie van de Adyen Mobile Payment Index blijkt dat klanten veel vaker voor digitale goederen betalen via smartphones dan via tablets. En het tegenovergestelde lijkt te gelden voor winkelgoederen. Dit lijkt erop te wijzen dat shoppers fysieke producten het liefst aanschaffen via apparaten met een groot scherm, maar voor online diensten weer graag betalen met hun smartphone. Inzicht in de belangrijkste kenmerken en eigenaardigheden van uw branche is daarmee van cruciaal belang voor het optimaliseren van uw mobiele strategie.

3. Zorg voor een vlekkeloze mobiele betalingservaring

Het succes van mobiele apparaten valt niet alleen toe te schrijven aan de mogelijkheid om onderweg te communiceren. Een smartphone of tablet kan op simpele wijze worden omgetoverd tot een vliegticket met behulp van QR-codes, of een consument in staat stellen om een compleet nieuwe garderobe aan te schaffen op weg naar werk. Consumenten zijn gewend geraakt aan het gebruiksgemak van mobiele apparaten en worden steeds veeleisender. Ze verwachten een gestroomlijnde gebruikservaring, zodat ze zich kunnen richten op wat werkelijk telt. Ze willen geen seconde teveel kwijt zijn aan het betalingsproces.
Een best practice voor de veilige opslag van betalingsgegevens is het gebruik van een techniek genaamd ‘tokenization’. Hierbij worden ID’s — tokens genaamd — toegewezen aan betalingsinformatie zoals creditcardgegevens. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat op uitmuntende wijze gebruikmaakt van tokenization is Uber, het vervoersnetwerk dat klanten via een app in contact brengt met privé chauffeurs. Klanten van Uber kunnen hun betalingsgegevens opslaan in de digitale kaartenbak van het bedrijf en een rit aanvragen. Aan het einde van die rit wordt het te betalen bedrag automatisch van hun rekening afgeschreven. Klanten hoeven zo nooit meer een betalingsproces te doorlopen. Op een vergelijkbare manier kunt u klanten de mogelijkheid bieden om aankopen te doen via hun smartphone zonder steeds opnieuw hun betalingsgegevens in te moeten voeren. Het mobiele betalingsproces vertegenwoordigt daarmee een naadloze ervaring.

Dit zijn slechts enkele dingen om rekening mee te houden in een wereld die in steeds hoger tempo overstapt op mobiele apparaten. Meer informatie? Neem contact op met ons of Adyen.

Tekst: Adyen