Event Industry Latest Updates

Posted on 6 maart 2015

Responsive webdesign, Adaptive webdesign of een App?

Een mobielvriendelijke webshop, dit zijn de mogelijkheden

Het mobiel internetgebruik blijft groeien en daarmee ook Mobile Commerce. In het laatste kwartaal van 2014 werd wereldwijd bijna 30% van de e-commerce aankopen gedaan via mobiele devices. Dat het noodzakelijk is hierop in te spelen is wel bekend bij e-commerce managers. Echter de invulling hiervan blijft achter, vele webshops zijn nog niet geoptimaliseerd voor de mobiele gebruikers. De bezoekers krijgen via smartphones of tablets sneller een negatieve ervaring waardoor de bounce-rate stijgt en ze ook niet zo snel terugkomen. Dit wilt u natuurlijk voorkomen!

Technieken

De technieken die toegepast kunnen worden bestaan al enkele jaren en zijn dus zeker niet nieuw. In dit blog worden de meest voorkomende technieken beschreven: responsive webdesign, adaptive webdesign en applicaties. Wanneer kiest u nou welke techniek?

Responsive webdesign

Webshops die een responsive webdesign (RWD) hebben geven de content weer in het juiste schermformaat. Tekst en afbeeldingen schalen en verplaatsen zich vloeiend bij het verkleinen of vergroten van het scherm. Met een RWD zorgt u ervoor dat de webshop zowel op een desktop als een smartphone en tablet goed zichtbaar is.

Adaptive webdesign

Een andere methode is een adaptive webdesign (AWD), het lijkt op responsive maar het is zeker niet hetzelfde. Een AWD schaalt in sprongen en houdt rekening met het apparaat zelf. RWD houdt alleen rekening met het schermformaat. Hierdoor kunt u met AWD rekening houden met bandbreedte door bijvoorbeeld afbeeldingen op een smartphone en / of tablet in een lagere resolutie te tonen. Feitelijk gezien kunt u dus andere content tonen op mobile devices.

Let wel, er komen steeds meer soorten mobile devices bij met allemaal een ander formaat. Dit is dan ook gelijk het nadeel van AWD, het is namelijk lastig om met al deze devices rekening te houden. Een combinatie van RWD en AWD is hiervoor de oplossing.

Applicatie (app)

Een andere technologie is een applicatie (app). Gebruikers kunnen apps installeren op smartphones en tablets. De invulling van een app kan geheel anders zijn dan de webshop. Belangrijk bij een app is dat het een toegevoegde waarde heeft om deze op een smartphone of tablet te installeren. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een beleving, een interactieve catalogus of een snellere versie van de webshop. Afhankelijk van het type gebruiker kunt u ervoor kiezen de app als informatief- of verkoopkanaal in te zetten. Als u de app als informatief- en belevingskanaal inzet kunt u de gebruiker doorverwijzen naar een AWD of RWD webshop om een aankoop te doen.

De keuze

De keuze voor een mobielvriendelijke webshop is geheel afhankelijk van uw strategie, wat u de gebruiker wilt laten ervaren en of het alleen een belevingskanaal is of ook een verkoopkanaal. Houd bij de keuze onderstaande tips in gedachten:

  • U wilt dat de webshop goed te zien is op elk apparaat. Responsive webdesign is dan een goede oplossing.
  • Als u specifieke eisen heeft om mobiele gebruikers een nog betere ervaring te geven. Kies dan voor een Adaptive webdesign.
  • Als u uw gebruikers iets extra’s wilt bieden overweeg dan een applicatie.
  •  

    Mobile Commerce: 12 maart 2015

    Tijdens het evenement delen experts kennis, expertise en ervaring op het gebied van Mobile Commerce. Is uw webshop al mobielvriendelijk of wilt u dit verder ontwikkelen? Kom dan op 12 maart naar E-commerce Insights in Het Spoorwegmuseum in Utrecht.

    Bestel tickets

     
     

    Tekst: Robbert Goey van Guapa Media Full Service E-commerce